Oyun Teknikleri Kullanarak Bağımlılık Nasıl Yaratılır?
Cep telefonunuzda ya da bilgisayarda zaman kavramını yitirerek neredeyse bağımlı halde oynadığınız oyunlar var mı? En azından işe veya okula giderken toplu taşıma araçlarında, bir yerlerde sıra beklerken ya da trafikte sıkışıp kaldığınızda kafasını telefonundan kaldırmadan Candy Crash oynayan onlarca insan görmüşşünüzdür. Araştırmalara göre her ay 42 milyonun üzerinde Facebook kullanıcısı Candy Crash Saga oynuyor. Her gün bir milyon doların üzerinde kazanç sağlayan bu basit oyunun kurgusuna baktığımızda oyunlaştırma tasarım çerçevesi olan Octalysis’in 8 çekirdek sürücüsünün de oyuna yerleştirildiğini görüyoruz.
Davranış Tasarımcısı Nir Eyal sosyal medya başta olmak üzere teknolojide sizi kancaya takan ve alışkanlık oluşturmak için yaygın olarak uygulanan bir sistemden bahseder. Kanca, sizde merak uyandıran bir tetikleyici ile başlar ve zamanla alışkanlığa dönmek üzere adım adım ilerler. Şimdi Candy Crash Saga’nın oyuncuyu nasıl büyüsü içine alıp kancaya taktığına birlikte bakalım;
- Çoğu oyundan farklı olarak, Candy Crush’ın zorlayıcı bir anlatımı yoktur.
- Erken seviyelerde oyunculara başlangıç şansı verilir. Oyuncuların şekerleri eşleştirmek ve ezmek için kolayca 3 yıldız almalarına izin verilir.
- İlk 10 seviyeyi birçok oyuncu geçebilir. Bu oyuncuda “bu oyunda oldukça iyiyim, oynamaya devam etmeliyim” düşüncesi oluşturur.
- Seviyeler ilerledikçe, oyuncular kendilerine ekstra hareketler ve şekeri ezmenin yeni yollarını keşfeder ve başlangıcında 1 ila 3 şeker kazandıkları bu seviyede “performansımdan dolayı ödül kazanıyorum” hissine kapılır.
- Neredeyse her bağımlı oyuncu, ilk 35 seviyede olan alıştırma sürecinde bu mekanizmaları hisseder,bu seviyeler ücretsizdir ve seviyeler paralı hale gelmeden önce oyuncular oyuna iyice alışmıştır.
- En az bir yıldızla bir seviyeyi geçtiğinizde diğer seviyenin kilidini açarsınız. Yeni seviyede çözülmesi gereken bir bilmece daha çıkar. Oyuncu her zaman nerede olduğunu ve ilerlemesi için gerekli olan yol haritasınının sistemini kavramıştır.
- Oyuncu 10 sn içinde bir hamle yapmadığında oyun, bir ipucu sunar. Bunun amacı kullanıcının uzun süre takılıp kalmamasını sağlamaktır. Bu oyun tasarımlarında kullanılan en önemli tekniklerden biridir.
- Liderlik tabloları, oyunlarda önemi olan bir başka özelliktir; iPad uygulaması sizi oyunu oynayan arkadaşlarınıza otomatik olarak bağlayan Facebook’a bağlanmaya olanak tanır. Her seviyenin başında arkadaşlarınızın arasındaki sıralamanızı görmenizi sağlayan Liderler Panosu’nu görürsünüz. Bu sizi motive eder, çünkü arkadaşlarınızın puanlarına, yıldızlarına göre kendi ilerlemenizi görebilirsiniz.
- Candy Crash Saga’nın her seviyesi, şekerleri rastgele bir sırayla düzenler, bu da iki oyun alanının tamamen aynı olmadığı anlamına gelir. Oyuncular her seviyede doğru kombinasyonları bulmak için yaratıcılıklarını kullanır. ‘lezzetli’ ‘tatlı’ gibi kelimelerle ödüllendirilip her aksiyon aldıklarında puan topladıklarını farkederler.
- Oyun oyuncularda, adım adım bir şey yaptıklarında kendi başlarına öğrendikleri becerileri uygulayarak öğrenme konusunda güven oluşturur.
- Oyun neredeyse tamamen yeni bölümlerin kilidini açmaya yönelik olduğundan her zaman dinamik kalmayı başarır.
- Her seviyenin başında size tılsımları ve güçlendiricileri üçlü veya dörtlü set olarak sunarlar. Oyuncu bir güçlendirici alınca koleksiyonunu tamamlamak ister ve setin tamamını kazanmaya çalışır.
- Ayrıca şekerlerin rastgele dizilimi öngörülemezlik yaratır. Oyuncunun yeni bir seviyeye başladığında hangi özel şekeri kullanabileceği konusunda hiçbir fikri yoktur. Bu da oyunu eğlenceli ve taze tutar.
Candy crush saga’nın içeriği basit bir oyun olmasına rağmen neredeyse tüm oyun tekniklerini başarıyla kullanması nedeniyle dünyayı kasıp kavurması bir sürpriz değil. Dinamiklerinden dolayı oldukça başarılı olan Candy Crush Saga, basit kurguların insanların davranış modellerine göre tasarlandığında ne kadar vazgeçilmez olduğunun iyi bir örneğidir.
Kaynaklar:
- Yukai Chou, Game Mechanics Research
- Observer.com :Why are Candy Crush games so addictive?
- Nir Eyal: Hooked
- The Guardian: This is what Candy Crush Saga does to your brain.